Chemical Brothers - Push the Button (2005)

8/10

Push the Button je milým překvapením a důkazem, že tvůrčí potenciál Chemicals má ještě i deset let od debutu leccos v zásobě. Po málo záživném albu Come with Us se duo vrátilo k agresivnějším (big) beatům, logicky se ale nemohli ocitnout na stejném místě, z něhož na desce Exit Planet Dust vyrazili dobývat svět. Jejich přístup je teď už podstatně sofistikovanější, věnují větší pozornost dynamické rozrůzněnosti, vrstvení, kompozici, barevným souzvukům, zkrátka využívají všeho, co se za tu dekádu naučili.

Oproti jiné nesmrtelné klasice Dig Your Own Hole se toto album nevznáší v nabuzené psychedelické horečce, jeho kontury jsou rockově důraznější, staví se čelem okolním zlořádům bez milosrdného drogového opojení. A nechybí ani drobné inovace v podobě drobných etno ozdůbek (vůdčí orientální sampl v Galvanize, Marvo Ging) nebo nevtíravých reminiscencí na 70. léta (funky beglajty, archaicky zabarvené klávesy). Šikovně byl zvolený výběr hostů, z nichž největší pozornost na sebe strhává Q-Tip v Galvanize a především Kele Okereke v energické Believe. K pestrosti nahrávky přispívají i dobře načasovaná zvolnění v podobě skladeb Hold Tight London a Close Your Eyes, po kterých vždy následují kontrastně nadupané pecky Come Inside, resp. Shake Break Bounce. A jako uvolňující katarze album uzavírá atmosférické vznášedlo jménem Surface to Air.

Doba revolucí minula jak pro Chemical Brothers, tak pro celou taneční scénu. Ale tímhle albem Rowlands se Simonsem ukázali, že i elektronické projekty můžou stárnout s grácií pokud mají nápady a vitalitu. Push the Button je zábavná a energická deska, která zručně vyspravila hůl, kterou jsem už nad kapelou nalomil.

1. Galvanize
2. The Boxer
3. Believe