Sonic Youth - Sonic Nurse (2004)

9/10

Natočí Sonic Youth vůbec někdy aspoň průměrnou, když už ne vyloženě slabou desku? Zatím to spíš vypadá, že zrají jako ty nejlepší ročníky. Svoje teritorium mají už dávno vykolíkované, ale v jeho hranicích dokážou pořád něčím okouzlovat a překvapovat, nacházejí nové zvukové kombinace, barvy, nálady a nic jim není vzdálenější než vyžilé sebevykrádání.

Sonic Nurse (poslední s Jimem O'Rourkem v sestavě kapely) je nahrávka zvukově krásně košatá, plná zvratů a kontrastů, místy až sladce melodická, vzápětí rozřezaná drásavými feedbacky, propracovaná do posledního kytarového škrábance a přitom ani trochu chladná. Na jednu stranu završuje období rozsáhlejších, kontemplativních kompozic z poslední plus mínus dekády, zároveň ale svými hybnějšími pasážemi a přilnavými melodiemi předznamenává příklon k sevřenější rockové písničkařině.

Vypichovat ty nejzdařilejší momenty je v tomhle případě nevděčná práce, snad v každé skladbě je nějaký, který si zaslouží označení magický. Vedle pečlivě budovaných kytarových dialogů jsou tu samozřejmě i lávové výtrysky zdivočelých vazeb, tentokrát je ale Moore s Ranaldem nenechávají nekontrolovaně se rozlévat do mnohaminutových katarzí, drží je na uzdě a včleňují do vrstevnaté textury skladeb. Kim Gordon jako svébytná pěvkyně rovněž dokázala překvapit, když se v písni I Love You Golden Blue svým šepotavým zpěvem přiblížila až někam k výrazu twinpeaksovské Julee Cruise. Poslouchat se to, jako vždycky, musí pozorně. A stejně i třeba podesáté nacházím nové, dosud neosvětlené kouty, nuance, které mi zatím unikaly. V takovéhle podobě si umění a rock'n'roll může rozumět.

1. Pattern Recognition
2. Unmade Bed
3. Dripping Dream