Yorke Thom - The Eraser (2006)

8/10

Po šesti řadových albech coby frontman téměř kanonizovaných Radiohead se Thom Yorke konečně odhodlal vyzkoušet si, co to obnáší být jen sám za sebe, bez podpory a tvůrčího přínosu svých spoluhráčů. Svého úkolu se zhostil na výbornou. Zůstal mu jen producentský guru Nigel Godrich a s klavírními party vypomohl Jonny Geenwood, jinak je The Eraser od začátku do konce výsledkem Thomových vlastních nápadů a vizí.

To, co bylo na Radiohead kytarového, celkem logicky toto album postrádá a zvukově se tedy nejvíc blíží experimentální elektronické poloze Kid A a Amnesiac. Oproti nim se drží víc v jednom sonickém podlaží a i když textura skladeb není tak proměnlivá jako u prací celé kapely, přesto se jejich autor dokázal vyvarovat jednotvárnosti a opakování. Svůj podíl na tom, že jednotlivé tracky nezačnou splývat, má i rozumná elpíčková stopáž. Yorke vytváří povědomou paranoidní koláž potrhaných beatů, ambientních zvuků a úzkostného vokálu, který je samozřejmě úhelným kamenem celé nahrávky. Jako zpěvák se naštěstí neutápí jen v bolestínství, mění výraz a nejednou dává zelenou i výrazným melodiím, kterými třeba právě na Kid A docela šetřil.

A vůbec se zdá, že si svou první samostatnou tvůrčí lekci docela užíval a The Eraser tak nevyznívá přehnaně depresivně a v písních jako Analyse nebo Harrowdown Hill nastavuje i relativně přívětivou tvář, i když samozřejmě čekat nějaké optimistické juchání by byl holý nesmysl. Komplexnosti výtvorů Radiohead se možná album nevyrovná, ale smysl své existence bez potíží obhájí. A navíc mu nechybí jedna důležitá vlastnost: zraje s každým poslechem.

1. The Eraser
2. Analyse
3. The Clock