Tamikrest - Kidal (2017)

8/10

Budoucnost Tuaregů, národa bez státu, který je podobně jako třeba Kurdové problémovou menšinou hned v několika sousedících zemích, zůstává nejistá. Zato jejich hudba se má čile k světu. Ve stínu Tinariwen, dnes již nestorů scény, vyrůstá generace mladých muzikantů, kteří tradici elektrifikovaného pouštního blues posouvají k novým horizontům. K těm nejdravějším a nejhlasitějším patří skupina Tamikrest založená roku 2006 ve východomalijském městě Kidal, podle něhož pojmenovali svou čtvrtou řadovou desku.

Podobně, jako na těch předchozích, ženou svou písňovou karavanu výrazně rockovějším směrem a západní vlivy vstřebávají mocnějšími doušky, než generace jejich otců, o zradě jejich ideálů však nemůže být řeč. Rockové bicí ani inovativní kytarové linky nemohou překrýt hlubokou oddanost „tuarežské věci“, vášnivý protest proti přetrvávajícímu útlaku, kterému tenhle ryčnější model naopak přidává na důrazu. Podle zpěváka a lídra kapely Ousmaneho Ag Mossy je Kidal především o důstojnosti tváří v tvář nemilosrdné proměně jeho domova v kořist nadnárodních společností a bezohledných politických tlaků. V takové situaci je přirozené zvýšit hlas.

Album ovšem není jen o rockové razanci. Na první poslech sice strhávají největší a zaslouženou pozornost právě rytmicky odvázané songy s hřímajícími kytarami, jako jsou Wainan Adobat, War Tila Eridaran nebo Adoutat Salilagh. Jinde však Tamikrest uplatňují rafinovanější přístup a výrazně rozšiřují škálu nálad, na jaké jsme u tuarežských kapel zvyklí. Jistě k tomu přispívá i přítomnost dvou francouzských muzikantů v řadách skupiny, bubeníka Nicolase Gruppa a kytaristy Paula Salvagnaca. Především Salvagnacova oboustranně inspirativní souhra s tuarežskými kytaristy ústí často do okouzlujících zvukových dobrodružství. Obzvlášť působivým příkladem je skladba Ehad Wad Nadorhan, jejíž tajuplnou atmosféru povznášejí abstraktní kytarové škrábance do magických výšin. Až folkový nádech mají perlivé akustické kytary v komornějších písních Tanakra a Adad Osan Itibat, výrazný je také podíl slide kytary na gradaci táhlé Atwitas, ačkoli v tomto případě bych před poněkud ordinérní bicí soupravou dal přednost subtilnějším perkusím.

Tamikrest dokázali přijít s pojetím dostatečně moderním a přitom hrdě obhajujícím tradiční hodnoty. Kidal je deska bojovná i křehká, pokorná i novátorská. Skupina se s ní rezolutně vyděluje z houfu post-tinariwenovských objevů a navíc mám dojem, že to nejlepší má teprve před sebou.

1. Mawarniha Tartit
2. Wainan Adobat
3. Manhouy Inerizhan