Wovenhand - The Laughing Stalk (2012)

10/10

Hudební bouřliváci se s věkem obvykle ztišují. David Eugene Edwards jde ale ve svých čtyřiačtyřiceti letech opačným směrem. Na šestém řadovém albu své kapely Wovenhand, nazvaném enigmatickou slovní hříčkou The Laughing Stalk, posunul volume výrazně doprava, sestavu opět rozšířil o druhého kytaristu (Sir Charles French) a k mixáži přizval Alexandra Hackeho, s nímž se v té době rovněž podílel na reunionu legendy australsko-berlínské scény Crime & the City Solution. Výsledkem je agresivní, vířící zvuková masa, sycená žhnoucími kytarovými riffy a rozdupávaná rituálními tanci bicích věrného Ordyho Garrisona. Ve světle odletujících jisker pak Edwardsovy pochmurné vize, pronášené hlasem, který stejnou měrou žehná i zatracuje, nabývají ještě apokalyptičtějších rozměrů.

Oproti předchozímu albu The Threshingfloor zaplavují Wovenhand posluchače nejen hlasitějšími ale i konzistentnějšími toky energie, devítka písní tvoří sevřenější útvar. Když v půlce nahrávky kapela přeci jen sestoupí na meditativnější úroveň, kde se ve skladbách Close a Maize prosadí i klávesové nástroje, pořád zůstávají relativně hluční a intenzivní. A co teprve v explozivních mantrách jakými jsou písně Long Horn, King O King nebo zvazbený kvapík As Wool. Přitom se Edwards tentokrát neštítí ani výrazných melodických linek, což je případ třeba právě posledně jmenované skladby nebo závěrečného temného chvalozpěvu Glistening Black a především pak titulní The Laughing Stalk, jejíž refrén jakoby prozařoval pochmurné starozákonní obrazy, jimiž je píseň nabitá.

Osudová a tíživá atmosféra světa biblických proroků prostupuje celou nahrávkou a Edwards ji ještě zhutňuje častým používáním archaických výrazů a obratů. Jako bychom naslouchali nějaké ztracené apokryfní zvěsti z hebrejského dávnověku, pronášené zabláceným pastorem s planoucíma očima v nějaké deštěm bičované díře Divokého západu. Její poselství je ovšem patřičně mlhavé a náznakové, plné horečnatých vzývání a blakeovských přeludů. Ve spojení s uhrančivou silou hudby je to neobyčejně sugestivní a přitažlivé i pro kované ateisty. Wovenhand na tomto albu bezezbytku vytěžili svůj potenciál a posunem od folkového jemnocitu k někdy až metalovému hromobití jen získali na naléhavosti.

1. Long Horn
2. The Laughing Stalk
3. In the Temple