Yorke Thom - Suspiria (2018)

8/10

V kultovním giallo hororu Suspiria z roku 1977 hrála hudba nadstandardně významnou úlohu. Dá se říct, že spolu s výtvarným pojetím se na dodnes uhrančivém kouzlu této filmové klasiky Daria Argenta podílela víc než poněkud vratká dějová linka. Zatím nemohu posoudit, jak bude fungovat hudba Thoma Yorkea v letošním remaku, ale už jen ze soundtracku samotného se dá odhadnout, že zaujímá přeci jen poněkud submisivnější roli. Frontman skupiny Radiohead, pro něhož byla práce na Suspirii první velkou filmovou zakázkou, také zdůrazňuje, že cílenému vyvolávání atmosféry původních kompozic italských progrockerů Goblin se snažil vyhnout a mezi svými inspiracemi jmenuje spíše Vangelisův soundtrack k Blade Runnerovi, konkrétní hudbu nebo krautrock.

Díky takovému přístupu se mu podařily především dvě věci: Hudba na dvojalbu skutečně není nijak poplatná svému předobrazu, na čemž nic nemění ani variace na jeho ústřední motiv ve skladbě Volk. A za druhé, což je ještě důležitější, dokázal se díky této výzvě rázně odstřihnout od možná až příliš ustáleného vlastního rukopisu, jak jej představil na svých dvou sólovkách a v projektu Atoms for Peace. Žádné nervní beaty nebo zvukové škrábance, nebýt jeho zpěvu v několika skladbách, těžko bychom ho jako autora naslepo identifikovali. Přitom osmdesátiminutová nahrávka nepostrádá integritu, jistou kompoziční ruku ani odvahu experimentovat.

Yorke invenčně pracuje s osaměle kráčejícími klavírními tóny, ruchy, dronově proznívajícími i vibrujícími zvukovými plochami, výjimečně přidá bicí, kytaru či flétnu a k opravdu agresivním disonancím se uchyluje až v samotném závěru. Kromě svého hlasu využívá i sborových vokálů, které v Sabbath Incantation napodobují liturgické chorály, zatímco ve čtrnáctiminutové A Choir of One se blíží znepokojivému „vlnochvění“ Ligetiho Requiem, jak ho známe z filmu 2001: Vesmírná odysea. Místo až hysterické drásavosti, kterou filmovou atmosféru zahušťovali Goblin, volí Yorke spíš plíživou zlověstnost a přízračnou melancholii.

S úspěchy svého kapelního kolegy Jonnyho Greenwooda na poli filmové hudby se Yorke samozřejmě zatím nemůže měřit, ale vykročil v jeho stopách překvapivě zdařilým opusem. Vzhledem k zatím dost rozpačitým ohlasům na samotný snímek je dost pravděpodobné, že spojení Suspiria 2018 si budou hudební fanoušci pamatovat déle než ti filmoví.

Disc 1:
1. A Storm That Took Everything
2. The Hooks