Mekuria Getatchew & The Ex & Friends - Y'Anbessaw Tezeta (2012)

8/10

Dvojalbem Y'Anbessaw Tezeta uzavřel v té době sedmasedmdesátiletý etiopský saxofonista Getatchew Mekuria nejen období intenzivní spolupráce s holandskou skupinou The Ex, ale protože čtyři roky nato zemřel, šlo zároveň o jeho poslední studiovou nahrávku vůbec. Zdánlivě nesourodé spojení veterána ethio-jazzu a hlučných punkových experimentátorů vydalo své první plody roku 2006 v podobě fantastické desky Moa Anbessa a jejich strhující koncertní nasazení jsme mohli o pět let později obdivovat i u nás na festivalu Respect. Y'Anbessaw Tezeta přináší jednak čerstvé studiové nahrávky soustředěné na prvním disku a jednak výběr živých záznamů rekapitulujících společnou cestu Mekuriy a holandských hudebníků a jako bonus přidává také dva archivní poklady ze saxofonistových začátků v šedesátých letech.

Očekávat podobně urputnou vřavu, jaká zněla z alba Moa Anbessa, by bylo chybou. Mekuria se s členy The Ex a přizvanou sestavou dechařů vydal tentokrát odlišnou cestou. V deseti instrumentálních skladbách tvořících studiovou část kompletu se Mekuria postavil více do popředí, zatímco The Ex své dravosti výrazně přitáhli uzdu. Saxofonistovy těkavé a jakoby roztřepené tóny podkládají ostinátními figurami bicích a dvou kytar, jejichž předivo se ale stále nenápadně proměňuje, což názorně předvádí třeba skladba Bati. Ponechávají tak široký prostor Mekuriovu zemitému sólování, zároveň ale pořád významně překračují role zaměnitelných sidemanů. A je tu ještě dechová sekce, která v příslušných pasážích zahušťuje zvuk a zvýrazňuje ústřední témata..

Celková nálada je klidnější a soustředěnejší. Jakoby prvotní explozi způsobenou srážkou dvou odlišných hudebních těles, kterou jsme slyšeli na Moa Anbessa, nahradila jejich promyšlenější kooperace a hlubší empatie založená na zkušenostech z dlouholetého společného koncertování. Zdaleka ovšem nejde o nějaké suchopárné jamování, tenhle muzikantský spolek dovede být v repeticích působivě hypnotický, jindy přiměřeně chytlavý (Yegna Mushera) nebo skladbu pořádně dramaticky vygradovat (Aha Gedawo). Druhá polovina nahrávky je vůbec energičtější, ačkoli do expresivního randálu z minulého alba má pořád daleko.

Na ten si posluchač může zavzpomínat na druhém disku při živých nahrávkách z Montrealu v roce 2009, kde Mekuria a The Ex s podporou dechů řádí podobně jako na vzpomínaném Respectu. Předchází jim ale ještě starší ukázky pořízené v roce 2004 se sdružením Instant Composers Pool, na nichž se Mekuria nejvíce přibližuje freejazzovému výrazu. Výběr doplňuje ještě sólová nahrávka skladby Bati (ta disk otevírá, ačkoli je chybně uváděná pod číslem 8) a především dvě vzácné zvukové relikvie z počátku 60. let, které předvádějí, jak to Mekuriovi znělo zamlada s etiopskými muzikanty. Samozřejmě, že skvěle, i když jinak. Jeho nezaměnitelné saxofonové kudrlinky si posluchače podmaní v jakémkoli kontextu.

Disc 1:
1. Ambassel
2. Tezeta