Refree - La otra mitad (2018)

8/10

Geneze nejnovějšího alba španělského hudebníka a producenta Raüla Fernandeze Miróa je docela ojedinělá. Poskládat z již vydaných EP desek jednu dlouhohrající, to ještě tak výjimečné není, ale barcelonský rodák se nespokojil s pouhou mechanickou kompilací jako třeba svého času Pixies. Ze dvou koncepčně odlišných desetipalců nazvaných Jai Alai vol.01 a vol.02 se mu podařilo poskládat nahrávku s vlastní duší, v níž se nálady těch původních organicky mísí a navzájem doplňují.

Miró, vystupující v tomto případě pod přezdívkou Refree, je zabydlený ve světě moderního flamenca, ovšem s výraznými přesahy do jazzu nebo indie rocku. Krátké skladbičky z prvně jmenovaného EP, nazvané jen podle typu použité kytary a data nahrávky (například Ramírez 11012017), nevznikly s ambicemi stát se součástí nějakého dotaženého celku. Refree jejich prostřednictvím prostě jen zaznamenával své momentální rozpoložení a naznačoval směry, které ho v tvorbě aktuálně zajímají. Nejde o žádné rozvášněné, bleskurychlé prstoklady poháněné cajonem, nýbrž o neokázalé intimní miniatury, spíš spontánní náhozy melodií než kompozice, navíc směrované pokud možno mimo flamencové teritorium. Hudební drobečky, kterých by si člověk jinak sotva všimnul, však právě díky šikovnému promíchání s obsahem druhého EP nečekaně rozkvétají a stávají se nepostradatelnými dílky celkového obrazu.

Na Jai Alai vol.02 shromáždil Refree skladby, z nichž většina byla použita ve snímku Entre dos aguas režiséra Isakiho Lacuesty a charakter filmové hudby je z nich patrný. Autor v nich pracuje výrazně jiným, atmosféričtějším způsobem, k akustické kytaře přidává různá zkreslení, tiché dronové plochy a především „terénní“ nahrávky vesměs neprofesionálních zpěváků, kteří se v Lacuestově filmu objevují. Ty jsou ale do skladeb zapuštěné tak, že neztrácejí charakter instrumentálního kusu, s výjimkou písně Cuando salga el sol, která nejvíce splňuje obecně vžitou představu o flamencu.

Jak bylo řečeno, prolnutí těchto dvou poloh, nečekaná kombinace rozdílných a spíše marginálnějších nahrávek dává v podobě alba La otra mitad dohromady novou kvalitu. Řetězec prolínajících se prchavých nálad, tu poletujících v jakémsi rozjímavém bezčasí (Dar a Luz, Fandangos Negros), jindy překvapujících jiskrným melodickým motivem (Barbacoa). Minimalistické etudy z prvního dílu Jai Alai i zvukově komplexnější skladby z dvojky skládají společně obrázek kreativního hudebního impresionisty, který se díky jasnozřivé dramaturgii nemusí obávat vystavit na veřejnosti byť i jen svoje skicáře.

1. Que te vayas
2. Dar a luz
3. Ramírez 11012017